- Audi presenteerde woensdag de nieuwe, volledig elektrische varianten van de A6 e-tron.
- Er is keuze uit een Sportback, een Avant en een sportievere S6 met 544 pk.
- Alle drie de modellen hebben een actieradius van meer dan 650 kilometer.
- Lees ook: Ford verandert de klassieke Capri in een elektrische SUV, met een actieradius van ruim 600 km
Audi presenteerde woensdag de nieuwe, volledig elektrische A6-modellen. Er zijn er drie getoond: de A6 Sportback e-tron, A6 Avant e-tron en de S6 Sportback e-tron. Er komt ook nog een S6 Avant e-tron in een later stadium.
Voor nu gooien de auto’s vooral hoge ogen op het gebied van actieradius en laadsnelheden. Niet alleen kunnen alle getoonde varianten op papier meer dan 650 kilometer op een volle batterij afleggen, er kan in optimale omstandigheden ook nog eens meer dan 300 kilometer geladen worden binnen 10 minuten.
Indrukwekkende cijfers, waarmee Audi de concurrentie met de BMW i5 en de Mercedes EQS zeker aan moet kunnen. Maar met cijfers alleen kom je er niet. Je moet je ook op andere punten onderscheiden. Iets wat Audi ook doet. Welke punten dat zijn? Dat zie je hieronder.
Bekijk de nieuwe Audi A6 e-tron met 750 kilometer actieradius
Bekijk de nieuwe Audi A6 e-tron met 750 kilometer actieradius
-
Na meerdere hints en wat studiemodellen, is het nu dan toch echt tijd voor de eerste volledig elektrische Audi A6 e-tron’s in drie varianten, waarvan er twee wel erg veel van elkaar weghebben.
De opvallendste van de drie is de A6 Avant e-tron, oftewel de stationwagen. De andere twee zijn Sportbacks, zoals Audi ze noemt. Hier gaat het om een A6 Sportback e-tron en een S6 Sportback e-tron. Die laatste is de potentere van de twee, met ook het wat sportievere uiterlijk.
Foto: Audi
-
Toch is het de minst opvallende van de drie die de opvallendste cijfers produceert: de A6 Sportback e-tron met achterwielaandrijving is namelijk de enige van het trio die 750 kilometer actieradius uit het 100 kWh metende accupakket kan halen.
Foto: Audi
-
Het is dan ook de lichtste auto van de drie, aangezien hij slechts één motor op de achteras heeft en geen extra station-carosserie mee hoeft te dragen.
Ook de Cw-waarde (luchtweerstand) is het beste voor dit model met 0,21. De Avant blijft steken op 0,24, wat ook niet slecht is.
Nu is die motor op de achteras overigens niet niks, want hij produceert 367 pk. Daarmee is een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u binnen 5,3 seconden geklaard. De topsnelheid is ook prima met 210 kilometer per uur.
Foto: Audi
-
Op papier presteert de A6 Avant e-tron net iets slechter. Hij heeft onderhuids dezelfde configuratie als de Sportback, maar door het extra gewicht van de carrosserie en de ietwat slechtere aerodynamca, komt dit model ‘slechts’ 720 kilometer ver op een volle accu.
Foto: Audi
-
En als je puur voor actieradius gaat, dan is de S6 Sportback de slechtste keuze die je kunt maken. Deze bedraagt namelijk 670 kilometer (640 voor de Avant-versie).
Maar door die kleinere actieradius te accepteren, krijg je wel een extra elektromotor op de vooras. In combinatie met de motor op de achteras is de S6 dus vierwielaangedreven en heeft hij een systeemvermogen van 504 pk, en 551 pk als je gebruik maakt van de launch control.
Bij activatie van laatstgenoemde spurt de S6 binnen 3,9 seconden naar de 100 km/u en stopt het accelereren pas bij 240 kilometer per uur.
Foto: Audi
-
Leuk om te weten: de Audi’s hebben een trucje in huis om de maximale actieradius te behalen: adaptieve luchtvering.
Ja, deze vering is optioneel, maar als je deze aanvinkt op de lijst, dan verlaagt de auto zichzelf automatisch tot wel 2 centimeter tijdens het rijden. Daarmee verlaagt hij de luchtweerstand, waardoor hij dus efficiënter door de lucht snijdt en minder energie hoeft te besteden aan de voortstuwing.
Foto: Audi
-
Wat ook razendsnel gaat bij deze Audi’s is het laden. De Duitse luxewagens zijn namelijk op het PPE-platform gebouwd, wat gedeeld wordt met onder andere de Porsche Taycan, een van de snelst ladende auto’s van het moment.
Foto: Audi
-
Audi zegt dan ook dat de A6 e-tron een pieklaadsnelheid van 270 kW kan halen bij een snellaadstation dat 800 volt aankan. Laden bij een 400-volt laadstation gaat met twee keer 135 kW, aangezien de auto het accupakket dan in tweeën deelt.
Waar komt dat in de praktijk op neer? 10 minuten laden vertaalt zich in zo’n 300 kilometer actieradius en van 10 tot 80 procent laden gaat in 21 minuten.
Foto: Audi
-
Omdat we het hier over een volledig elektrische auto hebben, is regeneratie van energie bij het afremmen ook mogelijk. De Audi A6 e-tron’s kunnen dit dan ook allemaal.
Er zijn hiervoor verschillende standen te selecteren, waarbij de hoeveelheid regeneratie toeneemt totdat er bijna gereden kan worden zonder het rempedaal te gebruiken.
Hoewel volledig one pedal-driving niet mogelijk is, stelt Audi dat het rijden in de nieuwe auto’s voor 95 procent kan zonder het rempedaal aan te hoeven raken.
Foto: Audi
-
Nog een opvallend iets aan de A6 e-tron is de verlichting. Niet alleen het merklogo is nu verlicht, ook is de rest van de verlichting ‘slim’.
Wat bedoelen we met slim? De A6 kan informatie van andere weggebruikers ontvangen en dit delen via de verlichting aan de achterkant van de auto. Denk hierbij aan speciale tekens die achterliggers kunnen informeren over een ongeval verderop.
Ook kunnen deze achterliggers met de verlichting gewaarschuwd worden van noodingrepen.
Foto: Audi
-
In het interieur draait het allemaal om comfort. Dat wordt extra versterkt door iets wat Audi ‘soft wrap’ noemt. Dat houdt in dat er vooral met zachte en luxe bekledingsmaterialen wordt gewerkt in het interieur.
Optioneel kan er nog gekozen worden voor climate control met vier zones en een ‘air quality’-pakket waarin een luchtionisator en parfumering is opgenomen voor schone en lekker geurende lucht.
Foto: Audi
-
De nieuwe Audi’s kunnen ook geleverd worden met een panoramadak, maar niet zomaar een die je met de hand moet afdekken. Nee, deze versie werkt met elektrisch aangestuurde vloeibare kristallen waardoor je elektronisch uit vier verschillende dimmingsgradaties van volledig transparant tot ondoorzichtig kunt kiezen.
Foto: Audi
-
Aan schermen natuurlijk ook geen gebrek. Achter het stuur vinden we een 11,4-inch scherm, daarnaast een nog groter 14,5-inch touchscreen en verder kan er optioneel nog gekozen worden voor een 10,9 inch scherm.
Op die laatste kan de bestuurder overigens niet meekijken. Deze is met een coating exclusief gericht op de bijrijder, zodat deze bijvoorbeeld films kan kijken.
Oh, voordat we het vergeten: het infotainmentsysteem van de A6 is uitgerust met ChatGPT-integratie.
Foto: Audi
-
Het dashboard is verder optioneel uit te rusten met een ‘augmented reality display’. Deze geeft digitale informatie over de snelheid en navigatie op de voorruit weer. Een soort head-up display 2.0 dus.
Foto: Audi
-
Mocht je je nog afvragen hoeveel ruimte er op de achterbank is: zie hier.
Foto: Audi
-
De nieuwe Audi A6 Sportback e-tron en Audi A6 Avant e-tron zijn vanaf september te bestellen. Wanneer de S-versies komen, is nog onduidelijk.
Foto: Audi
-
Hoewel er nog veel meer over deze nieuwe volledig elektrische Audi’s valt te vertellen, hebben we die informatie helaas nog niet.
Audi zal verdere specificaties zoals afmetingen, gewicht en, belangrijker nog, de prijs op een latere datum dichterbij de Nederlandse introductie bekendmaken.
Foto: Audi